POWRÓT

Jak robić marketing w dobie koronawirusa?

marketing w dobie koronawirusa
13 kwietnia 2020
Logo Lookas
Marketing internetowy
Marketing internetowy

Wybuch covid-19 szybko uderza w podaż i popyt. Staje się  jasne, że żadna firma nie pozostanie już taka sama jak przed pandemią. Tylko ci, którzy dokonają mądrych wyborów i podejmą działania na czas, będą w stanie wyprzedzić konkurencję i uniknąć potencjalnie groźnych strat.
Jak więc dostosować marketing internetowy oraz działania offline w nadchodzących miesiącach i co jako właściciel firmy możesz zrobić dla swojego w wizerunku, swojej marki, gdy strach i stres osiągają najwyższy poziom?


Główne wyzwania, przed którymi stanie Twoja firma


Zarówno sektor prywatny, jak i publiczny walczą o utrzymanie COVID-19 w izolacji. Chociaż konsekwencje społeczne są łatwe do zauważenia dla wszystkich, pełen zakres skutków ekonomicznych pandemii jest nadal niejasny. Trudno przewidzieć wzorce zachowań i główne wyzwania, które się dopiero pojawią.
Panika wśród konsumentów zamkniętych w domach, firmy odwołujące wydarzenia,  giganci tacy jak McDonald's i Apple, którzy zamykają swoje sklepy - to główne kwestie, które powinny zwrócić Twoją uwagę. Jakie jeszcze zachowania i trendy można zaobserwować?

 

  • Konsumenci są niespokojni, paranoiczni i aktywni głównie w Internecie
  • Liczba zakupów i podróży jest ograniczona
  • Niemal natychmiastowe zatrzymanie usług osobistych z powodu narzuconego dystansu społecznego
  • Nastąpił znaczny spadek wskaźników wydajności w serwisach społecznościowych
  • Media są przesycone informacjami o wirusie, szum komunikacyjny wokół pandemii uniemożliwia przebicie się Twoich komunikatów i utrudnia budowanie marki 


Ważne jest, aby Twój głos został usłyszany, a twoja postawa -  co do natychmiastowych kroków, które zamierzasz podjąć aby poradzić sobie z tym kryzysem - wyraźnie wyjaśniona odbiorcom.
Mając to na uwadze warto postawić pytanie: w jaki sposób marki mogą nadal łączyć się z konsumentami w tych niepewnych czasach, aby nie tylko utrzymywać silne relacje, ale także aktywnie budować zaufanie swoich klientów?
Nie możesz przestać sprzedawać, ale rób to odpowiedzialnie, we właściwy sposób, we właściwym czasie i  miejscu.


Skoncentruj się na odpowiednich kanałach marketingowych


To, co kilka tygodni temu było właściwym kanałem marketingowym,  dzisiaj  być zupełnie nieefektywne. Przejrzyjmy niektóre z głównych kanałów marketingowych i  zobaczmy, jak się zmieniły i które mogą być dla Ciebie odpowiednie w obecnej sytuacji.

 

  • Marketing offline


Prawie wszystkie wydarzenia offline zostały anulowane, a te które tylko z pozoru są aktualne, wykazują brak troski o uczestników. Uruchamianie wydarzeń offline lub kojarzenie się z nimi powoduje tylko więcej szkody niż pożytku.
Zamiast tego coraz częściej dzieje się tak, że większość wydarzeń offline zostaje przeniesiona do Internetu, co oznacza, że ​​nadal istnieje szansa dla tych, którzy mogą dostosować się do tej zmiany. Billboardy, które były oglądane przez tysiące lub dziesiątki tysięcy ludzi kilka razy dziennie, ledwo dostają kilka spojrzeń. Lokalizacje fizyczne są zamykane lub mają znacznie zmniejszony ruch.
Ulotki i reklamy drukowane, choć dla niektórych zbędne, znów mogą wrócić do łask gdy wylądują w skrzynce pocztowej osoby, która do tej pory nie robiła zakupów przez Internet a cierpi z powodu braku dostępności niektórych towarów.
Zmień swoją taktykę marketingową offline i inwestuj w online.

 

  • Organiczne media społecznościowe


Media społecznościowe przed koronawirusem stanowiły ważną część naszego codziennego życia. Gdy ludzie zmuszeni są dystansować się od społeczności, starają się zastąpić niektóre połączenia społecznościowe offline kontaktami internetowymi.
Teraz ważne jest okazanie empatii i troski w swoich organicznych postach społecznościowych. Nie hejtuj, nie ziej ogniem i nie marudź. Okaż wsparcie innym i szukaj rozwiązań dla siebie. 

 

  • Reklamy w mediach społecznościowych


Zastanów się nad wydatkami na reklamę w mediach społecznościowych. Zamiast wydawać bądź kreatywny. Ilość wydatków na zakupy została tymczasowo ograniczona. Dokładnie przejrzyj swoją strategię. Zamiast wydatkować budżet na obecne działania, które niczym nie różnią się od tych sprzed koronawirusa, przygotuj się na to, co będzie wówczas, gdy gospodarką wróci na właściwe tory. 

 

  • Płatne wyszukiwanie - Google ADS 


Płatne wyszukiwanie jest nadal jednym z najlepszych kanałów marketingowych, ponieważ rejestruje popyt w momencie, w którym on występuje. Problem polega na tym, że wszyscy dobrzy marketerzy zdają sobie z tego sprawę.
W miarę przesuwania się większej ilości budżetów na marketing w Internecie, koszt każdej płatnej reklamy wzrośnie, a wskaźniki konwersji mogą spadać. Chęć wydawania pieniędzy przez konsumentów jest teraz ograniczona. Dlatego uważnie obserwuj zmianę wartości życia klienta w czasie (LTV) i kosztu pozyskania klienta (CAC).

 

  • Marketing e-mailowy


Chociaż od lat mówi się o upadku e-mail marketingu to wciąż jest to jeden z najlepszych kanałów konwersji, który może poprawić wyniki finansowe Twojego marketingu.
W miarę, jak rosnąć będzie ilość marketerów reprezentujących firmy w Internecie, poziom szumu w w wiadomościach e-mail wzrośnie, a skuteczność wszystkich kanałów marketingu internetowego spadnie. Dotyczy to również e-mail marketingu. To  rzeczywistość, z którą wszyscy będziemy musieli się zmierzyć.
Ale jeśli masz ustaloną listę e-mailową, którą zbudowałeś i która pozwala cieszyć się zaufaniem oraz uwagą odbiorców, okaże się to nieocenione narzędzie w tych trudnych czasach.

 

  • Marketing treści i SEO


Content Marketing i SEO to tylko niektóre ze strategii marketingowych, które nie przestają działać, gdy przestajesz nad nimi pracować, ale z czasem staje się bardziej wymagające.

 

Teraz jest dobry czas, aby pokazać przywództwo myślowe, edukować i tworzyć wartościowe treści dla odbiorców.

 

Uważaj na obecną sytuację i bądź czujny. Kiedy nawyki konsumentów znów się zmienią, zauważymy nowy wzrost.

 

  • Telewizja i radio


Podczas kryzysu praktycznie wszyscy są online. Ale nie tylko tam. Wielu z nas używa naszych telefonów komórkowych jako drugiego (dla niektórych nawet jako pierwszego) ekranu, utrzymując jednocześnie telewizor lub radio na pierwszym planie lub w tle.
Widownia telewizyjna rośnie, ale wiele stacji telewizyjnych ma do czynienia z zagadką. Mają dużą publiczność, ale drażliwy temat. Wiele marek nie chce ryzykować, aby się reklamować w towarzystwie koronawirusa.
Nadszedł czas, aby odważny i empatyczny marketer stworzył kampanię marketingową, która może się dopasować  między wiadomościami związanymi z koronawirusem. Nie jest to łatwe zadanie i naprawdę zależy od profilu Twojej firmy -ale jeśli zostanie wykonane właściwie, może przynieść dobre wyniki przy kosztach niższych niż normalne.

 

  • Marketing wideo


To samo dotyczy marketingu wideo - co obecnie oznacza głównie Influencer Marketing. W Polsce i w Europie wykorzystanie platform do przesyłania strumieniowego wideo wzrosło o 60%. Liczba wyświetleń w YouTube jest najwyższa w historii, a treści znaczące osiągają szczyty list. Konwersje są najwyższe w historii!
Teraz jest idealny czas na wykorzystanie influencer marketingu i zwiększenie sprzedaży online. 

 

  • Partnerzy 


Trzymaj się blisko swoich partnerów i wspieraj ich jak możesz w tych trudnych czasach. Oprócz wzmocnienia tej relacji Twoi partnerzy mogą okazać się dobrym kanałem marketingowym.

 

  • Obroty


Cała sprzedaż będzie przeprowadzana online i przez telefon. Cykle sprzedaży będą dłuższe. Niektóre perspektywy, które moglibyście uważać za „pewne”, zostaną odrzucone.
W nadchodzących dniach i tygodniach będzie jedna wielka niewiadoma, ale są też pozytywne scenariusze . Buduj relacje i utrzymuj otwartą komunikację. Edukuj swoich klientów. Twórz oferty, jeśli to możliwe. Dawaj gwarancje. Sprzedawaj przyszłość. Sprzedaż będzie kontynuowana, zmieni się tylko tempo i szczegóły.
Ale nie chodzi tylko o kanały sprzedaży. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, chodzi o przekaz i pozycję. Chodzi o to, aby pokazać, że ci zależy i że jesteś na pokładzie długoterminowej perspektywy.


Jak pozycjonować markę w czasie kryzysu gospodarczego


Oto niektóre z głównych sposobów upewnienia się, że kryzys działa na twoją korzyść:

 

  • Nasłuchuj co się mówi w Social mediach w mediach i przygotuj się na publikację adekwatną do sytuacji.  


Powinieneś dążyć do tego, aby wiedzieć, o czym rozmawiają Twoi klienci i społeczność oraz czym chcesz się dzielić podczas epidemii. Możesz to zrobić za pomocą różnych narzędzi do monitorowania Internetu lub po prostu zaangażować się w wiele kanałów online i nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcami, aby poznać ich problemy, potrzeby i oczekiwania.

 

  • Podaj jasne informacje o tym, jak Twoja marka zarządza wpływem wirusa na rzeczywistość


Jakie masz procedury radzenia sobie z tym kryzysem? Jeśli zostałeś zaskoczony, jakie środki podejmujesz, aby zapewnić opiekę zarówno Twoim klientom jak i pracownikom?
Przejrzystość jest kluczowa jeśli Twoim celem jest budowanie zaufania.

 

  • Bądź proaktywny i upewnij się, że obsługa klienta jest bezbłędna


Obsługa klienta jest ważniejsza niż kiedykolwiek. To nie jest czas na rozluźnienie w kontaktach z klientem. Przeciwnie, musisz się upewnić, że Twój zespół dokłada wszelkich starań, aby zapewnić w pełni profesjonalną i zaangażowaną obsługę klienta.
W rzeczywistości każda interakcja między Twoją marką a perspektywą w czasach podwyższonej wrażliwości jest szansą na budowanie zaufania, otwartą komunikację i etyczne przywództwo. Twoi klienci chcą mieć pewność, że nie tylko nadajesz im najwyższy priorytet, ale także, że dokonujesz właściwych wyborów w czasach kryzysu.

 

  • Uważaj na treści, które udostępniasz


Nie używaj koronawirusa jako słabej taktyki marketingowej. Nie ukrywaj swoich produktów czy usług pod płaszczem emocji wywołanych pandemią. Konsumenci przejrzą to dokładnie i Cię rozliczą. Jeśli po prostu jesteś na tym samym polu, ponieważ robią to inne marki, nie tylko zrazisz docelowych odbiorców, ale także stracisz wiarygodność w swojej branży i - co najważniejsze- nie będziesz mieć szansy na pozytywny wkład w znalezienie rozwiązania na kryzys, przed którym wszyscy stoimy.
Biorąc to pod uwagę pamiętaj, aby powoływać się na sprawdzone informacje odnosząc się do wirusa. Unikaj sensacji i nagłówków wywołujących panikę i skup się na podnoszeniu świadomości i promowaniu ostrożnego nastawienia. Włącz myślenie i nie daj się zmanipulować fałszywymi doniesieniami. 

 

  • Uczestnicz w rozmowach


Zapewnij zasoby i bieżące wsparcie zarówno swoim pracownikom jak i klientom.
Nie chwal się w mediach społecznościowych tym, jak dbasz o swoich klientów. Zamiast tego pokaż im, że to robisz: rób rabaty, bezpłatne wersje próbne lub programy lojalnościowe, o których wiesz, że przydadzą się im i zapewnią finansowe wsparcie w okresie stresu.

 

  • Myśl długoterminowo i przygotuj się na trwający kryzys


Niezależnie od tego  czy nam się to podoba czy nie ważne jest, aby zrozumieć, że ta zmiana społeczno-ekonomiczna nie zniknie w najbliższym czasie. Oznacza to, że tylko ci, którzy potrafią się przystosować będą prosperować na nowym rynku.

 

Bądź na bieżąco


W nadchodzących miesiącach będziesz musiał działać szybko i sprawnie. Ale musisz również podjąć trudne decyzje, które mogą albo zwiększyć ryzyko utraty dochodów albo pobudzić wzrost. Wiedza jest niezbędna do podejmowania decyzji o wysokiej wartości.
Musisz zdawać sobie sprawę z trendów marketingowych, nowości branżowych i zmian zachowań konsumentów w miarę ich rozwoju, a także przewidywać potencjalne zmiany, które dopiero nadejdą. Upewnij się więc, że cały czas trzymasz rękę na pulsie, aż do  “śmierci” koronawirusa.
Do tego czasu skup się na sobie, swoich partnerach (pracownikach, klientach) i swojej społeczności. A jeśli chcesz sprawdzić jak możemy pomóc Twojej firmie planowaniu rozsądnych działań marketingowych na czas kryzysu, skontaktuj się z nami.
Myśl mądrze i bądź bezpieczny!

 

PRZEJDŹ DO OFERTY

Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy
21 września 2020
Pozytywne lub negatywne doświadczenia użytkownika mogą bez wątpienia rzutować na sukces lub porażkę całego biznesu. Coraz częściej jednak spotykam się
05 sierpnia 2020
Nie ma nic złego w byciu naśladowcą. Powielanie sprawdzonych modeli biznesowych to mniejsze ryzyko porażki i możliwość kroczenia utartą już
24 maja 2020
Różnica między UI i UX? - Zapewne wielu z was słyszało już o tych koncepcjach. Ale co tak naprawdę kryje
07 maja 2020
Posiadasz swój sklep internetowy w Bydgoszczy, Poznaniu, Krakowie lub Warszawie. To bez większego znaczenia, ponieważ Twoje zasięgi pozbawione są fizycznych
06 maja 2020
Jak widać, że działa. To działa! Okazuje się, że nie zawsze tak jest. We współczesnym biznesie strona internetowa nie jest
13 kwietnia 2020
Wybuch covid-19 szybko uderza w podaż i popyt. Staje się  jasne, że żadna firma nie pozostanie już taka sama jak
21 września 2020
Pozytywne lub negatywne doświadczenia użytkownika mogą bez wątpienia rzutować na sukces lub porażkę całego biznesu. Coraz częściej jednak spotykam się
05 sierpnia 2020
Nie ma nic złego w byciu naśladowcą. Powielanie sprawdzonych modeli biznesowych to mniejsze ryzyko porażki i możliwość kroczenia utartą już
24 maja 2020
Różnica między UI i UX? - Zapewne wielu z was słyszało już o tych koncepcjach. Ale co tak naprawdę kryje

© Copyright 2020 | All Rights Reserved | Polityka Prywatności

Lookas