POWRÓT

UX vs UI. Jaka jest różnica?

UX vs UI. Jaka jest różnica
24 maja 2020
Logo Lookas
Marketing internetowy
Marketing internetowy

Różnica między UI i UX? - Zapewne wielu z was słyszało już o tych koncepcjach. Ale co tak naprawdę kryje się za tymi skrótami w języku angielskim i czy są tak proste, jak się wydają?

Po pierwsze, porównywanie ich ze sobą nie jest takie skomplikowane. Jednak trzeba od razu na wstępie wyjaśnić, że są to dwie zupełnie różne koncepcje, które należy rozpatrywać osobno, bez łączenia czekolady z ketchupem. Mało prawdopodobne, że ktoś będzie chciał spróbować takiego dania, prawda?

Jednocześnie oba te elementy są kluczowe dla ostatecznego wyniku i nie mogą istnieć bez siebie. Ogólnie rzecz biorąc, UX Design lub User Experience Design to analityczny i techniczny obszar rozwoju, podczas gdy UI Design lub User Interface Design to coś, co czasami mylnie, bo w uproszczeniu nazywamy wyglądem graficznym. W rzeczywistości wszystko jest znacznie bardziej skomplikowane.

 

Wyobraź sobie, że naszym przyszłym produktem jest dom. Podstawa, rama, podpory i belki w nim są kodem programu, który nadaje mu strukturę i zapobiega jego rozpadowi. Ściany, pokoje, drzwi i okna - to pomiar UX, który odzwierciedla się w odpowiedniej optymalizacji przestrzeni pod kątem najbardziej komfortowego użytkowania domu. Interfejs użytkownika to już dekoracja ścienna, laminat lub kafelek, wszystko co tworzy wygląd naszego domu i jego komfort pobytu dla użytkowników.

 

Interfejs użytkownika i jego doświadczenia są obszarami projektowania, których nie można mieszać, ale które nie mogą istnieć bez siebie. Świetny produkt zaczyna się od projektowania UX, a następnie UI. Musi to istnieć ze sobą nierozerwalnie. Zobaczmy, czym jest każde z tych pojęć.

 

User Experience sprawia, że ​​interfejs jest użyteczny. Co to jest UX i co to jest UI?

 

Doświadczenie odwiedzającego to proces identyfikowania jego problemów i rozwiązywania ich w celu zwiększenia jego zadowolenia. Poprawa użyteczności, łatwości użytkowania i satysfakcji, jaką otrzymuje klient podczas interakcji z produktem, decyduje o jego jakości.

 

Nie zauważysz rezultatu działań projektanta UX, podczas gdy wszystko działa dobrze. Ale jeśli podczas pracy z produktem zaczniesz się zastanawiać: „Co powinienem teraz zrobić, gdzie iść dalej, aby rozwiązać mój problem?”, to doświadczysz złego UX.

 

Doświadczenie z użytkowania to prawdziwa nauka, podobna do architektury lub psychologii. Opiera się na badaniach grup użytkowników w  architekturze informacji, użyteczności, strategii treści. W wyniku połączenia tych elementów uzyskuje się rozwiązanie dla celów i zadań w sposób, który może być najbardziej sensowny dla osoby korzystającej z określonej funkcji. UX Designer jest asystentem odwiedzających. Będzie słuchał i zagłębiał się we wszystkie problemy klienta lepiej niż jakikolwiek psycholog, aby stworzyć najkorzystniejsze warunki do osiągnięcia celów projektowych.

 

W rzeczywistości problemy z projektowaniem UX są subiektywne, ponieważ często są związane z indywidualnym postrzeganiem produktu lub usługi więc jeden problem może mieć wiele rozwiązań. Celem projektanta jest wybranie najbardziej udanej opcji, która będzie pasować do maksymalnej liczby użytkowników.

 

Przeanalizujmy główne zadania projektanta UX i odpowiedzmy na pytanie: co to jest UX?

 

  • Strategia i struktura. Projektanci UX zbierają i analizują informacje o użytkownikach i głównych konkurentach, określają cele i życzenia klientów, a także analizują, w jaki sposób zadania te są już rozwiązywane na rynku. Na podstawie tej analizy znajdują najskuteczniejsze i najbardziej elastyczne rozwiązanie dla konkretnego przedmiotu sprzedaży. Opracowują strukturę i strategię działania strony internetowej czy aplikacji.
  • Warframe i prototypowanie. 
    W oparciu o skompilowaną strategię opracowywane są Warframe, z których tworzone są działające prototypy. Testowanie i prototypowanie pozwala zidentyfikować obszary problemowe i stworzyć płynny proces interakcji użytkownika z interfejsem.
  • Rozwój i analiza. 
    Praca projektantów UX nie kończy się na prototypie; biorą udział w projekcie na wszystkich etapach rozwoju produktu, koordynując pracę z programistami i projektantami interfejsów. Odpowiadają również za realizację celów prezentowanego przedmiotu.
     

Projektant UX zapewnia, że ​​produkt dostarczany przez firmę spełnia potrzeby użytkowników i pozwala im swobodnie osiągnąć pożądany efekt. Podobnie jak dobry magik, toruje użytkownikowi szeroką i wygodną drogę z żółtej cegły, która z pewnością doprowadzi go do magicznego rozwiązania nawet najtrudniejszego problemu.

 

Reasumując:

 

  • UX to proces projektowania i poprawiania jakości interakcji między użytkownikiem a aplikacją.
  • Projektant UX bierze udział w badaniach, testowaniu, rozwoju, treści i prototypowaniu w celu weryfikacji jakości wyników.
  • UX jest praktyką niemającą charakteru cyfrowego, ale jest używana i definiowana przede wszystkim przez przemysł cyfrowy. 


User Interface sprawia, że ​​interfejs jest piękny


UI to pośrednik między urządzeniem a osobą. To nie tylko wygląd, ale także interaktywność prezentowanego przedmiotu.

UI jest często mylone z projektowaniem graficznym, brandingiem, a nawet projektowaniem interfejsu. Wszystkie te porównania są błędem. UI to złożona struktura, która odpowiada za przeniesienie rozwoju produktu z badań i układów na atrakcyjne, zrozumiałe i elastyczne środowisko dla użytkowników.

 

Jeśli UX jest nauką, to UI to sztuka, która koncentruje się na wszystkich elementach usługi, które sprawiają, że jest atrakcyjny: kolory, styl przycisków, grafika, animacja, typografia, infografiki, widżety, zachowanie, reakcje przycisków i tak dalej. Projektant interfejsu jest odpowiedzialny za to, jak użytkownik postrzega produkt z wizualnego punktu widzenia. Bierze naukowe wnioski i wnioski projektanta UX i przekształca je w specyficzną formę sztuki. Od niego zależy, jak ostatecznie zobaczymy produkt. Udane połączenie ikonografii, typografii, koloru, przestrzeni i tekstury pomoże użytkownikowi z łatwością nawigować po ukończonej aplikacji.


Użytkownik powinien czuć się dobrze korzystając z produktu. Zależy to nie tylko od intuicyjnego interfejsu, ale także od wyglądu tego interfejsu. 90% użytkowników przestaje korzystać z aplikacji z powodu złego wyglądu.

Projekt wizualny to tożsamość produktu, która budzi zaufanie do marki.

Bazując na naszym doświadczeniu w Lookas, możemy zauważyć, że główne zadania projektanta interfejsu obejmują:

 

  • Storeyling. Dla projektanta interfejsu bardzo ważne jest zrozumienie, w jaki sposób mózg reaguje na niektóre sygnały wizualne. Na przykład, aby pokazać użytkownikowi, że zdjęcie, na które patrzą, to także przycisk, który można kliknąć i uzyskać dodatkowe informacje. Zadaniem projektanta jest pomoc użytkownikowi w prawidłowym korzystaniu z aplikacji, polegając na jej elementach wizualnych, przy użyciu jak najmniejszej liczby słów.
  • Grafika i animacje. Ilustracje, różne elementy graficzne i płynne przejścia tworzą poczucie wyjątkowości. Ponadto projektanci mogą brać udział w opracowywaniu logo, marki i innych elementów marketingowych w celu zachowania integralności wizerunku produktu.
  • Reakcja na coś. Prototypowanie interfejsu użytkownika, animacje i możliwości adaptacji to te aspekty, które zapewnią maksymalny komfort użytkowania produktu na dowolnym urządzeniu.
     

Aby zostać dobrym projektantem interfejsu użytkownika, potrzebujesz doświadczenia, znajomości terorii, dużej praktyki, a także wielu prób i błędów. Głównym celem jest nie tylko stworzenie atrakcyjnego interfejsu, ale także uzyskanie emocjonalnej reakcji z korzystania z produktu. Każdy użytkownik, który otworzy aplikację lub wejdzie na stronę, wyrusza w podróż wzdłuż drogi, którą przygotował dla niej projektant UX. Ale to zależy tylko od projektanta, czy ta podróż będzie ekscytująca i niezapomniana. Działa jako swego rodzaju przewodnik po nowym i ekscytującym świecie.

 

Podsumowując:

 

  • Projekt interfejsu użytkownika odpowiada za przeniesienie wizualnych aspektów marki do interfejsu produktu w celu jego ulepszenia.
  • Projektowanie interfejsu to proces wizualnej kontroli użytkownika poprzez interfejs produktu z wykorzystaniem interaktywnych elementów, który zapewnia wymianę informacji między osobą a komponentami oprogramowania.
     

Na czym koncentrują się projektanci UX i UI?


Ogólnie rzecz biorąc, UX to sposób interakcji użytkownika z produktem, a UI to sposób, w jaki produkt będzie przez niego postrzegany. Projektanci UX i UI koncentrują się na różnych aspektach tworzenia aplikacji i traktują użytkowników inaczej. Projektanci UX koncentrują się na interakcji użytkującego z informacjami, podczas gdy interfejs dba o wygląd i interaktywny projekt. Projektant UX tworzy specjalny ekosystem, który przekazuje główną ideę firmy, a interfejs  z kolei nadaje temu systemowi życie, przekładając go na rzeczywisty świat za pomocą sygnałów wizualnych, które wywołają pożądaną reakcję użytkowników.

 

Dobrzy projektanci rozumieją, że użytkownik wchodzi na stronę lub współpracuje z aplikacją, mając jednocześnie jasny cel lub zadanie. Firma powinna dążyć do szybkiego i wygodnego rozwiązywania problemów użytkowników, aby wywoływać pozytywne emocje u klienta w związku z wykonaną pracą.

 

Projektanci UX i UI tworzą emocje. Starają się, aby użytkownicy byli zrelaksowani i wolni, ponieważ korzystają z platformy cyfrowej, która rozwiązuje wszystkie ich problemy.

 

Jak widać, obie role, zarówno UX, jak i UI, są niezwykle ważne. I chociaż istnieją tysiące dobrych produktów, w których z powodzeniem ujawniono tylko jeden z tych aspektów to wyobraź sobie, jak bardzo produkty te mogłyby odnieść większy sukces, gdyby były silne w obu obszarach. Zobacz więcej i sprawdź szczegóły w zakładce: projektowanie UX

Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy
09 października 2020
Najprostsza definicja nie tylko z marketingu mówi, że afiliacja to budowa i utrzymywanie pozytywnych i trwałych relacji. Afiliowanie to natomiast
25 września 2020
Marketing internetowy w Polsce dość dynamicznie się rozwija, z roku na rok, stając się jedną z kluczowych możliwości rozwoju marek,
21 września 2020
Pozytywne lub negatywne doświadczenia użytkownika mogą bez wątpienia rzutować na sukces lub porażkę całego biznesu. Coraz częściej jednak spotykam się
05 sierpnia 2020
Nie ma nic złego w byciu naśladowcą. Powielanie sprawdzonych modeli biznesowych to mniejsze ryzyko porażki i możliwość kroczenia utartą już
24 maja 2020
Różnica między UI i UX? - Zapewne wielu z was słyszało już o tych koncepcjach. Ale co tak naprawdę kryje
07 maja 2020
Posiadasz swój sklep internetowy w Bydgoszczy, Poznaniu, Krakowie lub Warszawie. To bez większego znaczenia, ponieważ Twoje zasięgi pozbawione są fizycznych
09 października 2020
Najprostsza definicja nie tylko z marketingu mówi, że afiliacja to budowa i utrzymywanie pozytywnych i trwałych relacji. Afiliowanie to natomiast
25 września 2020
Marketing internetowy w Polsce dość dynamicznie się rozwija, z roku na rok, stając się jedną z kluczowych możliwości rozwoju marek,
21 września 2020
Pozytywne lub negatywne doświadczenia użytkownika mogą bez wątpienia rzutować na sukces lub porażkę całego biznesu. Coraz częściej jednak spotykam się
Marketing internetowy

© Copyright 2020 | All Rights Reserved | Polityka Prywatności

Lookas