Analiza strony internetowej – najszybszy sposób na zwiększenie efektywności firmy w Internecie

Strony internetowe
19 stycznia 2020
Logo Lookas
Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy
Marketing internetowy

POWRÓT

Najczęściej, kiedy firmy zaczynają inwestować w pozyskiwanie klientów z Internetu kierują swoje działania na social media, Google Ads, działania organiczne w  Google lecz zapominają zupełnie o swojej ofercie, gdyż uważają, że skoro mają stronę internetową to znaczy, że w tym obszarze jest wszystko ok. Otóż najczęściej tak nie jest i dlatego właśnie niezbędna jest analiza strony internetowej.

 

Dlaczego i po co wykonywać audyt strony internetowej?

 

Odpowiedź na to pytanie leży w wielu obszarach:

 

Wygląd strony – przez wielu zamawiających strony uważany za najważniejszy aspekt. Firmy tworzące strony internetowe prześcigają się w tym, aby ich realizację były jak najbardziej odjechane a ludziom się to podoba. Jednak wygląd strony i pojęcie „ładne” jest pojęciem bardzo względnym a przede wszystkim to czy coś jest ładne czy nie, często zależy od upodobań odbiorcy. Tu warto wspomnieć, że postawienie nacisku na "ładne" może być fatalne w skutkach, gdyż wdrożenie elementów graficznych, które górują nad treścią nie będzie niosło za sobą nic poza krótkotrwałym zachwytem. Jeśli taka strona pozbawiona będzie wartościowego przekazu ma małe szanse, żeby zaistnieć w Internecie. Jednocześnie twórcy stron nie wykonują optymalizacji a zamawiający nie zdają sobie sprawy z faktu jej konieczności. Użytkowanie takiej strony bywa często utrudnione a wrażenia z jej korzystania mogą okazać się negatywne. Grafiki, elementy animacji często są wdrażane w rozmiarach oryginalnych, co znacznie wydłuża proces wczytywania się takiej witryny. Analiza strony internetowej pokaże nam, które grafiki wymagają optymalizacji.
Innym nie mniej ważnym aspektem wyglądu jest spójność z wykonywaną działalnością. Jeśli nie zwraca się uwagi przy projektowaniu na branże, grupę docelową, i rodzaj wykonywanej działalności, użytkownik gotów jest pomyśleć, że być może nie jest to strona firmy, do której chciał trafić.  

 

Struktura strony – przy projektowaniu strony trzeba bardzo dobrze zaplanować ścieżkę klienta odwiedzającego stronę. Musimy sobie powiedzieć w tym miejscu: najważniejsza jest treść a grafika jest jej otoczeniem mającym na celu uatrakcyjnienie jej odbioru a nie odwrócenie uwagi. Słuszną zatem decyzją będzie przeanalizowanie tego, jakie produkty czy usługi chcemy pokazać na pierwszym planie. To co jest na pierwszym planie często determinuje cały odbiór strony. Warto zwrócić uwagę, że czas jaki poświęca użytkownik na analizę podczas pierwszej podróży jest bardzo, ale to bardzo krótki. Najczęstszym zachowaniem jest szukanie punktów zaczepienia czyli elementów treści, które odzwierciedlają pytanie, które skierował do wyszukiwarki. Trzeba sobie brutalnie odpowiedzieć, jeśli nie znajdzie w ciągu 5 – 10 sekund elementu, który go zainteresuje, będzie poszukiwał dalej, ale poza naszą stroną.
Innym ważnym, a nawet kluczowym aspektem jest planowanie ścieżki – czyli drogi użytkownika od punktu zaczepienia uwagi do momentu, w którym decyduje się on pozostawić swój kontakt. Jeśli zmuszamy użytkownika do lawirowania po stronie jak po labiryncie wówczas wytwarzamy w nim irytację połączoną z gwarancją, że już nigdy nie wróci. Nie mniej ważne jest cofanie się. Nikt nie lubi się cofać. Zatem jeśli widzisz, że na Twojej stronie są takie obszary, które mogą przysporzyć nerwów to znak, że konieczna jest analiza strony internetowej.

 

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek – już dawno świat Internetu podzielił się na tych, co tworzą strony internetowe i tych, którzy poprawiają ich pracę, aby strona działa bardziej wydajnie i realizowała założone cele. Twórcy jednak rzadko uświadamiają swoich klientów o takiej konieczności a sami nie chcą tego robić, bo to proces żmudny i wymagający wielu analiz. Jednak to czy cokolwiek zdziałasz w sieci czy nie, jest jednak przynajmniej w sporej części uzależnione od tego jak zoptymalizujesz swoją stronę pod konkretne cele. Analiza strony internetowej to proces, dzięki któremu na pewno dowiesz się w jakiej kondycji jest Twoja strona i czy i na ile w ogóle wpisuje się w Twoją strategię sprzedaży. Jeśli widzisz, że Internet nie dostarcza Ci tylu klientów ilu byś oczekiwał natychmiast zleć choćby podstawowy darmowy audyt strony, by dowiedzieć się czy trzeba inwestować środki w pogłębione analizy czy być może Twoja strona internetowa jest zbyt świeża, żeby zaistnieć szeroko w wynikach wyszukiwania. Tak czy inaczej analiza strony internetowej to działanie, które powinieneś wykonywać okresowo, tak jak dokonujesz przeglądu swojego auta.

 

Konkurencja – cóż, możesz mieć najlepszą ofertę na rynku, ale jeśli nie znasz swojego klienta i nie mówisz jego językiem nie trafisz do niego, nie mówiąc już o sprzedaży. Jeśli nie wiesz jak rynek odbiera Twój produkt czy usługę zapytaj konkurencji. Analiza strony internetowej dostarcza wiedzy o tym jak konkurencja komunikuje się ze swoimi klientami. Jeśli robią to skutecznie warto brać z nich przykład. Przynajmniej na początku.

 

Inne czynniki – w tym obszarze zwykle następują tak zwane różnice indywidualne. Każda branża rządzi się swoimi prawami. Często, to co może wydawać się mniej istotne z puntu widzenia aspektów technicznych może okazać się istotne z puntu widzenia biznesu.

 

Czujesz czasem, że budżet przeznaczony na marketing przecieka Ci przez palce? Śpieszysz się, by wdrażać coraz to nowe narzędzia reklamowe, które mają przynieść Ci więcej nowych klientów. Najbardziej jednak przykre jest to, że  jeśli Twoja strona nie odpowiada potrzebom użytkownikom Internetu następuje bardzo zła rzecz. Reklama jest w porządku, ale strona już nie. To powoduje, że wizyty na stronie wyglądają na przypadkowe, sprzedaż też jest przypadkowa a budżet na reklamę stanowi poważne obciążenie. Analiza strony internetowej to pierwsza i najważniejsza czynności, którą powinieneś wykonać zanim pomyślisz o tym, czy warto wydać choćby złotówkę na reklamę.                   

KONTAKT

© Copyright 2019 | All Rights Reserved | Polityka Prywatności